Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Od 1 grudnia 2008 do 31 marca 2012 Towarzystwo Psychoprofilaktyczne Oddział w Warszawie realizuje projekt "Studium Reintegracji Społecznej".
Celem ogólnym projektu jest rozwój usług społecznych nastawionych na przezwyciężanie indywidualnych barier w integracji społecznej, w tym w powrocie na rynek pracy. Cel ten realizowany będzie poprzez rozwój i wdrażanie nowych form i metod wsparcia indywidualnego i środowiskowego na rzecz integracji zawodowej i społecznej ze szczególnym uwzględnieniem środowiskowej pracy socjalnej w modelu indywidualnej asysty rodzinnej oraz wsparcie szkoleniowe dla pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej.
Projekt skierowany jest do pracowników instytucji i organizacji pomocy i integracji społecznej - pracowników instytucji samorządowych, państwowych i pozarządowych województwa mazowieckiego. W szkoleniach mogą brać udział osoby zatrudnione w m. in. w: Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie, Ośrodkach Pomocy Społecznej, kurateli sądowej, szkołach, placówkach dla dzieci i młodzieży.
Działania projektu obejmują przeszkolenie sześciu 12-osobowych grup w ramach 256-godzinnych cykli szkolenia treningowo-warsztatowego (dwie grupy rocznie).
Program Studium Reintegracji Społecznej
Towarzystwo Psychoprofilaktyczne Oddział w Warszawie prowadzi Studium Reintegracji Społecznej dla osób zajmujących się zawodowo resocjalizacją, terapią uzależnień, pomocą psychologiczną, wychowaniem korekcyjnym i psychoprofilaktyką dzieci i młodzieży. Studium ma na celu systematyczne szkolenie kadr w zakresie pracy nad sobą, budowania diagnozy problemowej, prowadzenia programów korekcyjnych, profilaktyki uzależnień oraz pracy środowiskowej. Szkolenie to trwa około jednego roku i składa się z pięciu etapów:
1. | warsztat wstępny | - | ( 6 godz.) |
2. | trening komunikacji | - | 4 dni (30 godz.) |
3. | trening interpersonalny | - | 7 dni (60 godz.) |
4. | trening rozwoju indywidualnego | - | 7 dni (60 godz.) |
5. | warsztaty diagnozy problemowej | - | 6 dni (50 godz.) |
6. | warsztaty programów korekcyjnych | - | 6 dni (50 godz.) |
łącznie | - | 31 dni (256 godz.) |
1. warsztat wstępny
Warsztat wstępny poświęcony jest prezentacji programu i form szkolenia oraz omówieniu oczekiwań uczestników związanych z udziałem w programie.
2. trening komunikacji
Trening komunikacji poświęcony jest wprowadzeniu podstawowych zasad nawiązywania kontaktu, komunikacji, mediacji i negocjacji. Udział w nim umożliwia zdobycie praktycznych umiejętności efektywnego porozumiewania się i współpracy w grupie.
3. trening interpersonalny
Trening interpersonalny poświęcony jest optymalizacji funkcjonowania w kontaktach interpersonalnych. Przedmiotem analizy są relacje i zachowania w grupie, sposoby komunikowania się i podejmowane role społeczne. Uczestnicy szkolenia poznają swoje silne i słabe strony w zakresie umiejętności kontaktowania się z innymi. Zdobyta wiedza ułatwi uczestnikom nawiązywanie kontaktu z podopiecznymi.
4. trening rozwoju indywidualnego
Trening rozwoju indywidualnego poświęcony jest poszerzaniu i pogłębianiu świadomości swojego funkcjonowania emocjonalnego. Ułatwia uczestnikom przezwyciężenie własnych ograniczeń emocjonalnych, lepsze zrozumienie innych i pełniejsze wykorzystanie naturalnych predyspozycji w pracy z podopiecznymi.
5. warsztaty diagnozy problemowej
Warsztaty diagnozy problemowej poświęcone są nauce stawiania wieloaspektowej diagnozy problemowej podopiecznego i jego rodziny. W okresie poprzedzającym warsztaty uczestnicy przeprowadzają szereg kontaktów z podopiecznymi. Według podanego wzoru, przygotowują ich diagnozy problemowe i prezentują je na zajęciach. Diagnozy te analizowane są w grupie w trakcie szkolenia.
6. warsztaty programów korekcyjnych
Kolejne sesje warsztatowe poświęcone są formułowaniu specyficznego (adresowanego) programu korekcyjnego oraz systemowych metod jego realizacji. W okresie poprzedzającym zajęcia warsztatowe uczestnicy, w oparciu o wcześniej sformułowane diagnozy problemowe swoich podopiecznych, opracowują i przeprowadzają indywidualne programy korekcyjne dla nich. Trudności w konstruowaniu i realizacji programów analizują potem w grupie warsztatowej. Zajęcia warsztatowe obejmują też tworzenie programów korekcyjnych dla grupy lub rodziny. W trakcie warsztatów uczestnicy opracowują także indywidualne programy rozszerzenia i modyfikacji form i metod swojej pracy korekcyjnej. Uczą się też współpracy w zespole i współdziałania z innymi partnerami zawodowymi.
Efekty szkolenia
Szkolenie rozwija niezbędnie do pracy z osobami zmarginalizowanymi dyspozycje emocjonalne uczestników oraz uczy praktycznych umiejętności pracy. W trakcie szkolenia uczestnicy nauczą się planowania i analizowania własnej pracy, uczenia się na błędach, współpracy w zespole ora pracy z otoczeniem społecznym osób wykluczonych.