Konferencje "Z opieki w dorosłość - model usamodzielnienia" 2013
Programy konferencji
Cykl konferencji
"Z opieki w dorosłość - model usamodzielnienia"
9-13 grudnia 2013 r.
Towarzystwo Psychoprofilaktyczne Oddział w Warszawie zaprasza na kolejny cykl konferencji poświęcony przeciwdziałaniu marginalizacji społecznej: "Z opieki w dorosłość - model usamodzielnienia", które odbędą się w grudniu 2013 r.:
1. | 09.12.2013 | Piaseczno |
2. | 10.12.2013 | Białystok |
3. | 11.12.2013 | Płock |
4. | 12.12.2013 | Otwock |
5. | 13.12.2013 | Warszawa |
W latach 2003-09 Towarzystwo, we współpracy z Federacją na rzecz Reintegracji Społecznej współorganizowało 6 ogólnopolskich cykli konferencji pod wspólnymi tytułami "Dzieci bez przyszłości", "Dzieci bez przyszłości w szkole", "Pomoc społeczna dzieciom bez przyszłości", "Sprawiedliwość dla dzieci bez przyszłości", "Rodzina dzieci bez przyszłości" i "Rodzina zastępcza dla dzieci bez przyszłości" poświęconych analizie przyczyn marginalizacji społecznej dzieci i młodzieży w Polsce, skutkom procesu wykluczenia społecznego i prezentacji programów zapobiegania i przeciwdziałania marginalizacji społecznej. W konferencjach tych wzięło udział łącznie ponad 5.700 osób. Byli to przedstawiciele administracji państwowej i samorządowej, środowisk akademickich mediów oraz pracownicy placówek publicznych i organizacji pozarządowych pracujący z dziećmi, młodzieżą i rodzinami ze środowisk wykluczonych.
W latach 2010-12 organizowaliśmy cykle konferencji pod wspólnym tytułem "Jak pomagać nie upokarzając" poświęcone standardom etycznym w środowisku zawodowym osób zajmujących się pomocą dla grup wykluczonych społecznie oraz kwestii poszanowania podmiotowości, godności i autonomii osób zmarginalizowanych. W cyklach konferencji "Przemoc w pomocy", "Przemoc w rodzinie" i "Przemoc wobec dzieci" wzięło udział ponad 3.000 osób.
Tematem, który chcemy poddać refleksji w 2013 r. będzie pomoc w przygotowaniu do usamodzielnienia dorastających w opiece zastępczej. Cały proces wychowania dziecka, od narodzin do dorosłości, służy przede wszystkim przygotowaniu go do samodzielności. W dobrze funkcjonującej rodzinie dziecko stopniowo uzyskuje coraz większy zakres swobody i autonomii, rośnie jego samodzielność. Pojawiają się nowe zadania, obowiązki oraz realne konsekwencje podejmowanych decyzji. Z rodziny dziecko wynosi stosunek do siebie, nadzieje, oczekiwania wobec świata i najbliższych, obraz rodziny, wzory ról rodzinnych a także urazy, kompleksy i obawy.
Dla młodych osób przebywających, z różnych powodów, poza swoją rodziną, doświadczenia zdobyte w okresie dzieciństwa i dorastania a szczególnie braki w tych doświadczeniach mogą stać się przyczyną poważnych problemów w ich dorosłym życiu oraz utrudnić im uzyskanie samodzielności.
Z poważaniem:
Marek Liciński
Lp. |
Miejsce |
Data |
Program |
Zaproszenie |
Karta zgłoszenia |
1. |
Piaseczno |
09.12.2013 |
|||
2. |
Białystok |
10.12.2013 |
|||
3. |
Płock |
11.12.2013 |
|||
4. |
Otwock |
12.12.2013 |
|||
5. |
Warszawa |
13.12.2013 |
Priorytet / Działanie |
VII Promocja integracji społecznej |
IP / IP 2: |
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych |
Numer konkursu |
1/POKL/VII/IN/2011 |
Temat projektu innowacyjnego |
Poszukiwanie metod wczesnej interwencji socjalnej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu młodzieży powyżej 15 roku życia (ukierunkowanej na poprawę sytuacji zawodowej tych osób) |
Typ projektu: |
Projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym |
Okres realizacji projektu |
01.12.2011 - 30.11.2014 |
Zwięzły opis produktu finalnego |
Usamodzielnianie wychowanków opieki zastępczej jest najsłabiej rozwiązaną kwestią lokalnej polityki społecznej. Aktualnie proces usamodzielnienia jest formalny, wprowadzany na 2-3 miesiące przed ukończeniem 18 l. i wychowanek, poza pomocą materialną i czasem pomocą w sprawach urzędowych jest pozostawiony sam sobie zatem obecnie proces usamodzielniania jest za krótki, zbyt późno rozpoczynany, nie dotyczy podstawowych sfer a wychowanek jest traktowany przedmiotowo.
|
Grupa docelowa |
1. Odbiorcy - młodzież powyżej 15 roku życia opuszczająca placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze |
Partnerzy krajowi |
Partner nr 1 |
Partner zagraniczny |
Systemie Solutions Limited z Wielkiej Brytanii zajmuje się: konsultingiem w zagadnieniach społecznych, z uwzględnieniem rodzicielstwa zastępczego, diagnostyką systemową, wsparciem i szkoleniem rodzin zastępczych. Prowadzi coaching dla pracowników socjalnych, szczególnie zajmuje się zagadnieniami superwizji, relacji między organizacją i pracownikiem oraz diagnozą organizacji. |
Opis działań upowszechniających i mainstreamingowych |
Opis działań upowszechniających i mainstreamingowych
Celem działań włączających jest: - zwiększenie gotowości do wdrażania modelu przez instytucje i organizacje pozarządowe działające na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. - wprowadzenie do głównego nurtu polityki funkcji asystenta usamodzielnienia jako specjalizacji asystenta rodzinnego.
Działania włączające w główny nurt polityki są tożsame z działaniami upowszechniającymi. Będą realizowane w ramach prowadzonych szkoleń, konsultacji i konferencji, poprzez dostarczenie narzędzia w postaci opisu modelu usamodzielnienia oraz bezpośrednich kontaktów realizatorów projektu z przedstawicielami grup odbiorców.
|
MODEL USAMODZIELNIENIA WYCHOWANKÓW OPIEKI ZASTĘPCZEJ
W dniu 4 września 2013 roku, na posiedzeniu Regionalnej Sieci Tematycznej dla Województwa Mazowieckiego został pozytywnie zwalidowany produkt finalny projektu "Z opieki w dorosłość - model usamodzielnienia". Produkt finalny składa się z dwóch elementów: modelu usamodzielnienia wychowanków opieki zastępczej i programu szkolenia asystentów usamodzielnienia.
Upowszechniany Opis modelu usamodzielnienia jest opisem sposobu pracy z dorastającymi wychowankami placówek i rodzin zastępczych. Intensywna i długofalowa pomoc asystenta usamodzielnienia nastawiona jest na przezwyciężanie dominujących problemów emocjonalnych blokujących możliwości rozwojowe młodych ludzi.
Model zawiera opis etapów pracy asystenta usamodzielnienia (wraz z dołączonymi narzędziami) oraz charakterystykę dyspozycji, kompetencji i umiejętności asystenta usamodzielnienia.
Do modelu dołączony został opis programu szkolenia, którego celem jest wyposażenie osób zainteresowanych wdrażaniem modelu w podstawowe kompetencje, umiejętności i wiedzę. Szkolenia, konsultacje i konferencje prowadzone w ramach Zadania 3 wspierają wdrażanie i upowszechnianie Modelu usamodzielnienia.
Produkt finalny - model usamodzielnienia powstał w odpowiedzi na diagnozę przyczyn niepowodzeń w usamodzielnianiu młodzieży zagrożonej wykluczeniem i został pozytywnie zweryfikowany na etapie testowania (wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej pozytywnie weryfikują skuteczność oraz trwałość modelu usamodzielnienia, wszystkie efekty przewidziane w dokumentach projektowych zostały osiągnięte). Produkt finalny zawiera opis sposobu pracy, którego celem jest zneutralizowanie skutków wychowania w dysfunkcyjnej rodzinie i pobytu w opiece zastępczej. Asystent usamodzielnienia jest koordynatorem procesu usamodzielniania, podejmowanym wobec wychowanka (około 14-15 roku życia) i wobec jego otoczenia społecznego. Model usamodzielnienia dostarcza wiedzy, informacji, narzędzi dotyczących metod i etapów pracy z wychowankiem, a szkolenie przygotowuje do ich stosowania. Proponowane rozwiązanie jest długotrwałe i pozornie droższe niż stosowane dotychczas (fikcyjne, realizowane na papierze, programy usamodzielnienia). Długofalowe efekty braku skutecznego modelu pomocy w usamodzielnianiu wychowankom opieki zastępczej mają konsekwencje w dwóch obszarach. Osoby słabo przygotowane do samodzielnego radzenia sobie w życiu (bierne i bezradne życiowo, bezrobotne, uzależnione, bezdomne, skazane) przez wiele lat obciążają budżet kosztami swojego funkcjonowania. Dodatkowo, osoby takie często nie radzą sobie w dorosłym życiu i powielają wzory wyniesione z dysfunkcyjnych rodzin czy placówek. Intensywna i efektywna pomoc wychowankom opieki zastępczej znacznie zwiększa ich szansę na samodzielne i satysfakcjonujące podejmowanie ról społecznych i zawodowych i uniezależnia ich od systemu pomocy społecznej.
Asystentami usamodzielnienia mogą być osoby pracujące w publicznych instytucjach pomocy społecznej, w organizacjach pozarządowych pracujących na rzecz dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem (kluby, świetlice, programy środowiskowe, placówki, poradnie, ośrodki terapii uzależnień, itp.), kuratorzy sądowi, wychowawcy i pedagodzy szkolni oraz wolontariusze posiadający przygotowanie do pracy z ludźmi.
Wdrożenie modelu usamodzielnienia i programu szkolenia nie wymaga inwestycji w infrastrukturę techniczną, zmian prawnych, ani zgody instytucji trzeciej. Niezbędne jest przeszkolenie kadry realizatorów w zakresie fachowych umiejętności pomocy i dyspozycji emocjonalnych oraz stosowania modelu i narzędzi.
TESTOWANIE MODELU USAMODZIELNIENIA
W testowaniu programu usamodzielnienia bierze udział 25 wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych 13 dziewcząt i 12 chłopców, 13 wychowanków domów dziecka i 12 dorastających w rodzinach zastępczych). Pracuje z nimi 12 asystentów usamodzielnienia, którzy pomagają im przygotować się do wejścia w dorosłe życie.
Celem pracy asystenta usamodzielnienia jest przygotowanie wychowanka opuszczającego opiekę zastępczą do samodzielności życiowej. Zadaniem asystenta jest wspieranie, motywowanie i towarzyszenie wychowankowi, prowadzące do uzyskania samodzielności. Głównym założeniem tej metody jest indywidualizacja: każda osoba objęta pomocą stawia sobie własne cele, dąży do nich własną drogą, może też potrzebować na to różnego czasu.
Młodzi ludzie uczestniczący w projekcie korzystają też z dodatkowych form wsparcia:
W czasie warsztatowych zajęć grupowych zdobywają i porządkują wiedzę na temat wzorców wyniesionych z rodzin pochodzenia, weryfikują oczekiwania dotyczące bliskich relacji i przygotowują się do budowania związków z innymi opartych na zaufaniu, szczerości i otwartości oraz odpowiedzialności.
Odbiorcy ostateczni mają możliwość poznania różnych zawodów oraz zdobycia dodatkowych kwalifikacji biorąc udział w samodzielnie wybranych kursach, dotyczących poznania podstawowych zasad i umiejętności związanych z zawodem:
Dodatkowo mają możliwość rozwijania kompetencji kluczowych i podstawowych umiejętności życiowych poprzez udział w kursach:
Każdy wychowanek biorący udział w projekcie może spróbować pracy w wybranym przez siebie zawodzie i zakładzie pracy poprzez uczestnictwo w programie staży zawodowych. Dzięki czemu może się przekonać i sprawdzić czy i czym chce się zajmować w przyszłości zdobywając pierwsze doświadczenia w pracy, pomagając i towarzysząc opiekunowi stażu podczas wykonywania zawodu:
Trening umiejętności społecznych i zadaniowych odbywa się podczas realizacji wszystkich zadań, szczególnie intensywnie realizowany jest podczas obozów, których praca nad tą sferą jest głównym celem (podczas ferii zimowych zorganizowany został 2 tygodniowy wyjazd do Zakopanego, latem planowany jest 3 tygodniowy obóz wędrowny w Finlandii). Wychowankowie podczas wyjazdów, które zakładają ich aktywny udział w samoobsłudze, organizowaniu czasu, pomocy sobie nawzajem:
TESTOWANIE PROGRAMU SZKOLENIA
W testowaniu programu szkolenia asystentów usamodzielnienia bierze udział 14 osób - psychologów i pedagogów przygotowujących się do pracy z usamodzielnianą młodzieżą w modelu asysty usamodzielnienia.
Szkolenie obejmuje pracę nad sobą oraz trening praktycznych umiejętności fachowych: budowania diagnozy problemowej, formułowania i prowadzenia indywidualnych programów usamodzielnienia, pracy w środowisku oraz pracy z rodziną. Takie podejście do szkolenia zawodowego oparte jest na współczesnych metodach pracy nastawionej na aktywizację i integrację osób i grup zmarginalizowanych i zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Szkolenie to trwa około jednego roku i składa się z pięciu etapów:
1. | trening komunikacji | - | (30 godz.) |
2. | trening interpersonalny | - | (60 godz.) |
3. | warsztaty umiejętności wychowawczych | - | (60 godz.) |
4. | warsztaty diagnozy problemowej | - | (50 godz.) |
5. | warsztaty budowania programu usamodzielnienia | - | (50 godz.) |
6. | wykłady | - | (10 godz.) |
FEDERACJA NA RZECZ REINTEGRACJI SPOŁECZNEJ |
II ZESPÓŁ KURATORSKIEJ SŁUŻBY SĄDOWEJ SĄDU REJONOWEGO W PIASECZNIE |
AKADEMICKIE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE przy PWSZ w Płocku |
FUNDACJA EDUKACJI I TWÓRCZOŚCI |
GMINA PIASECZNO |
OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ MOPS w Płocku |
POWIATOWE CENTRUM POM OCY RODZINIE W OTWOCKU |
PREZYDENT MIASTA PŁOCKA - PATRONAT HONOROWY |
STOWARZYSZENIE PENITENCJARNE "PATRONAT" ODDZIAŁ W PIASECZNIE |
STOWARZYSZENIE POMOCY RODZINIE I DZIECIOM "SZANSA" |
STOWARZYSZENIE POMOCY RODZINOM "TYGIEL" |
URZĄD MIASTA PŁOCKA |